افسردگی بعد از عمل بینی

افسردگی بعد از عمل بینی

جراحی بینی یک عمل زیبایی انتخابی است که شامل تغییر شکل بینی برای اهداف زیبایی است. در حالی که ممکن است به بهبود اعتماد به نفس کمک کند، افسردگی می تواند در برخی افراد پس از این روش ایجاد شود. در این مقاله علل بالقوه افسردگی بعد از عمل بینی و همچنین گزینه هایی برای مدیریت آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

افسردگی پس از جراحی و عمل بینی چیست؟

احساس یک نوع عجله عاطفی درست قبل از انجام عمل زیبایی بینی یا هر جراحی پلاستیکی طبیعی است. نتیجه ماه‌ها برنامه‌ریزی، مشاوره، انتظار و در نهایت انجام این روش می‌تواند گاهی اوقات مانند یک صعود طولانی از تپه یک ترن هوایی به نظر برسد. با این حال، هنگامی که این روش به پایان رسید و دوره نقاهت شروع شد، برخی از افراد ممکن است دچار افسردگی خفیف شوند.خواه این اتفاق به دلیل اثر داروی بیهوشی باشد و یا خواه به دلیل درد، تورم، یا کبودی و حبس شدن در خانه باشد، این اتفاقات طبیعی هستند. همچنین طبیعی است که در یک نوع حالت روحی بعد از عمل قرار بگیریم که در آن احساس انتظار و شادی قبل از عمل جراحی بینی با سوال جدیدی جایگزین میشود که آیا کار درست را انجام دادم؟ !

چرا این اتفاق می افتد؟

برخی از افراد ممکن است به دلیل درد و ناراحتی مرتبط با بهبودی افسرده شوند. برخی دیگر ممکن است از منظره اغلب ناراحت کننده کبودی و تورم بهبودی که بعد از عمل بینی انتظار می رود احساس ناراحتی کنند. همچنین این نگران کننده است که مجبور باشید روزها در داخل خانه بمانید (البته شب ها میشود با احتیاط فراوان کمی قدم زد) در حالی که بدن بهبود می یابد. آن دسته از بیمارانی که بیشتر مستعد افسردگی و اضطراب خفیف هستند پس از انجام جراحی زیبایی بینی ممکن است احساسات آنها تشدید شود و باید آگاهی این موارد را به بیمار اطلاع داد.

چگونه بفهمم که آیا افسردگی پس از عمل بینی دارم

اگر در طول بهبودی بعد از عمل بینی بیش از حد معمول احساس افسردگی یا اضطراب می کنید، می تواند یکی از علائم افسردگی بعد از عمل بینی باشد و یا شاید بخاطر شرایط کار و زندگی و … این حس سراغ شما آمده باشد. نکته کلیدی این است که علائم و نشانه ها را در خود باید بشناسید تا بتوانید برای درک آنها اقدام کنید.

مشکلات-روحی-بعد-از-عمل-بینی

در اینجا برخی از علائم و شاخص های رایج افسردگی بعد از عمل زیبایی بینی آورده شده است: 

  1. داشتن احساسات طاقت فرسا در طول فرآیند بهبودی.
  2. عدم علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.
  3. احساس غرق در تغییرات در بینی خود پس از جراحی.
  4. مشکل در خواب یا افزایش کابوس.
  5. افکار مضطرب یا احساس نگرانی و ترس که از بین نمی روند.
  6. اضطراب مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که معمولاً برای شما لذت بخش است، علائم معمولی هستند.
  7. احساس غرق در دوران نقاهت می تواند نشانه ای از افسردگی پس از جراحی باشد.

نحوه درمان افسردگی پس از عمل بینی

تجربه طیف وسیعی از احساسات شامل اضطراب، ترس و افسردگی در روزها و هفته های بعد از عمل جراحی بینی غیرعادی نیست.

در اینجا چند نکته مهم برای کمک به بهبودی وجود دارد که برای شما آورده ایم :

  1. مشاوره منظم با متخصص سلامت روان
    به یاد داشته باشید که افسردگی یک وضعیت پزشکی واقعی است و باید به درستی درمان شود. برای رفع هرگونه احساس غم و اندوه یا اضطراب، معاینه منظم با یک متخصص سلامت روان در طول فرآیند بهبودی و پس از آن توصیه می‌شود. آنها می توانند راهنمایی هایی را در مورد نحوه مدیریت شرایط و بازگشت به سطوح عادی عملکرد ارائه دهند.
  2. استراتژی های مراقبت از خود 
    مراقبت از خود در هنگام بهبودی از افسردگی پس از یک عمل زیبایی مانند جراحی بینی ضروری است. دریافت یک برنامه ریکاوری همراه با استراحت و تغذیه کافی، انجام فعالیت هایی که به شما احساس آرامش می دهد و همچنین ورزش، خلق و خوی مثبت و سطح انرژی را افزایش می دهد. علاوه بر این، صحبت کردن با خانواده یا دوستانتان در مورد احساساتتان می تواند حمایت عاطفی را فراهم کند.
  3. درمان های جایگزین افسردگی بعد از جراحی و عمل زیبایی بینی
    را می توان از طریق فعالیت های مبتنی بر ذهن آگاهی مانند مدیتیشن و یوگا، طب سوزنی، ماساژ و درمان شناختی رفتاری (CBT) برای کاهش سطح استرس و بهبود رفاه مدیریت کرد.
  4. حمایت عاطفی 
    داشتن یک سیستم حمایتی قوی برای مدیریت افسردگی در طول فرآیند بهبودی بعد از عمل بینی* ضروری است. مهم است که برای کمک و تشویق با خانواده و دوستان یا حتی گروه های پشتیبانی آنلاین تماس بگیرید. کار با یک مشاور یا درمانگر نیز می‌تواند در راهنمایی‌هایی برای مقابله با احساسات افسردگی و اضطراب مفید باشد. علاوه بر این، شرکت در گروه‌های حمایتی مخصوص بیماران بعد از جراحی بینی می‌تواند راهی عالی برای ارتباط با دیگرانی باشد که تجربه منحصر به فرد را درک می‌کنند.

شناسایی علائم و نشانه های افسردگی بعد از عمل بینی مهم است. مراقب هرگونه تغییر در خلق و خو یا رفتار و علائم فیزیکی مانند مشکل در خوابیدن یا کابوس های بیشتر باشید. جستجوی کمک حرفه ای از یک ارائه دهنده سلامت روان برای یادگیری نحوه کنار آمدن با افسردگی و اضطراب در دوران بهبودی ضروری است. استراتژی‌های خودمراقبتی، درمان‌های جایگزین و حمایت عاطفی نیز می‌توانند در مقابله با افسردگی بعد از عمل زیبایی بینی مفید باشند.

کاهش خطر ابتلا به افسردگی پس از عمل بینی 

اقداماتی وجود دارد که می توانید قبل و بعد از عمل برای کاهش خطر افسردگی انجام دهید:

  • تصمیم بگیرید که عمل بینی را انجام دهید، مطمئن شوید که نتیجه آن چه خواهد بود.

مهم است که انتظارات واقع بینانه داشته باشید تا در نتیجه نهایی ناامید نشوید. همچنین مهم است که در مورد بهترین جراح بینی در شیراز برای عمل خود تحقیق کنید. بخواهید عکس‌های روش‌های قبلی را که انجام داده‌اند ببینید و نظرات سایر بیماران را بخوانید. قبل از تصمیم گیری مطمئن شوید که با اعتبار و تجربه آنها راحت هستید.

  • تمام دستورالعمل های پس از عمل بینی خود را دنبال کنید

پیروی از تمام دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی به اطمینان از بهبودی سریع و کاهش خطر هر گونه عارضه ای که می تواند منجر به افسردگی شود کمک می کند. اهداف بهبودی باید شامل یافتن راه هایی برای مدیریت افکار و احساسات منفی باشد که ممکن است پس از جراحی بینی ایجاد شود. تعیین اهداف واقع بینانه می تواند به تقویت اعتماد به نفس و تمرکز بر جنبه های مثبت بهبودی کمک کند.

  • درخواست حمایت کنید

در صورت نیاز، از درخواست حمایت عاطفی یا عملی از دوستان و اعضای خانواده در طول دوره بهبودی تردید نکنید.

جلوگیری از افسردگی بعد از عمل جراحی بینی

  • با جراح خود صحبت کنید

خوب است بدانید که در بیشتر موارد، نتایج جراحی زیبایی بینی مثبت است. اکثر بیماران عمل زیبایی بینی وقتی بانداژها جدا می شوند احساس رضایت می کنند و نتایج دقیقاً همان چیزی است که آنها به دنبال آن بودند و دلیل اینکه آنها در وهله اول انجام این عمل را انتخاب کردند. جراح شما می‌تواند توصیه‌ها و استراتژی‌هایی را برای کاهش استرس ناشی از جراحی، مانند تمرین‌های تنفس عمیق یا سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب ارائه دهد. یک جراح زیبایی همچنین می‌تواند با توضیح نتایج بالقوه و پاسخگویی به سوالات یا نگرانی‌های شما به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. با حمایت کافی، ممکن است از افسردگی جلوگیری شود و منجر به رضایت بیشتر از نتایج جراحی بینی در شما شود.

پزشکان از مشکلات و عوارض بعد از عمل آگاه هستند، به همین دلیل است که شما باید همیشه ترس ها، انتظارات و حتی آرایش عاطفی خود را در جریان مشاوره اولیه با دکتر جراح بینی واجد شرایط خود در میان بگذارید. در صورتی که مشکلی پیش بیاید، جراحی زیبایی بینی مجدد انجام خواهد شد. این بهترین راه برای حفظ این ترن هوایی احساسی است.

  • با یک متخصص جراحی بینی مشورت کنید!

اگر به دنبال یک جراح زیبایی بینی و صورت دارای مجوز و حرفه ای می گردید تا به کاهش خطر افسردگی پس از جراحی و افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند، به دکتر کرم نژاد نگاه نکنید. دکتر حسین کرم نژاد بهترین جراح بینی در شیراز با سالها تجربه در انواع روش های جراحی بینی در شیراز می تواند مشاوره تخصصی برای مراقبت های لازم در طول روند بهبودی را به شما ارائه دهد. با ما تماس بگیرید تا بیشتر بدانید که چگونه او می تواند به شما در دستیابی به نتایج دلخواهتان کمکتان کند!

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *