تفاوت عمل بینی گوشتی و استخوانی

تفاوت عمل بینی گوشتی و استخوانی

احتمالا شما هم دوست دارید نوع بینی خود را تشخیص دهید و بدانید بینی شما یک بینی گوشتی است یا یک بینی استخوانی. تعیین نوع بینی در روند عمل جراحی زیبایی تاثیر بسزایی دارد. جراحی زیبایی بینی بر اساس نوع بینی به دو دسته : جراحی بینی گوشتی و بینی استخوانی تقسیم می‌شوند.

بینی گوشتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بینی گوشتی اغلب دارای نوک گوشتی است که به سمت پایین چرخانده شده است، همچنین بینی گوشتی پوست ضخیم با غدد چربی بیشتر از حالت معمول دارد و همراه با یک بال بینی که معمولاً باز و ضخیم است قابل تشخیص است. بینی گوشتی معمولاً دارای کمبود بانک غضروفی و استخوانی بوده و در مردان بیشتر از زنان شایع است. درباره جراحی بینی گوشتی بیشتر بدانید..

چگونه بفهمیم بینی گوشتی داریم ؟

برای تشخیص بینی گوشتی می توانید کمی سر بینی را بین دو انگشتان فشار دهید ، سپس شاهد تراوش مقداری چربی از نوک بینی خواهید بود که در بینی های استخوانی اغلب چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ این تراوش چربی به این دلیل است که در بینی های گوشتی غدد چربی فعال وجود دارد .

بینی استخوانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به نوعی از بینی گفته میشود که اسکلت استخوانی و غضروفی آن، بیشتر از پوست و چربی برجسته است و شکل بینی بزرگ تر و محکم تری دارد. به صورت معمول بینی استخوانی پوست نازک و غده های چربی کمی دارد و مستعد جوش و آکنه‌ نیست. اگر بخواهیم از لحاظ ظاهر بگوییم بینی های استخوانی دارای قوزی روی پل بینی هستند و از نظر بافت و غضروف های بینی دارای بافت و غضروف های مستحکمی هستند.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در چیست؟

عامل تعیین کننده و متمایز کننده نوع بینی، ضخامت پوست بینی است. به طور کلی تفاوت بین بینی گوشتی و استخوانی ضخامت پوست بینی است. بینی های استخوانی، دارای پوست نازک و متوسط می باشند اما بینی های گوشتی پوست ضخیم تری دارند. به طور کلی میتوان گفت هرچه مشکلات پوست بینی بیشتر باشد بینی گوشتی تر باشد و هرچه جنس پوست بینی بهتر و نازک‌تر باشد و اختلالات و ناهنجاری ها، مربوط به قسمت غضروف بینی باشد، بینی استخوانی می‌باشد.

روش جراحی و عمل بینی گوشتی 

یکی از تصوراتی که در ذهن افرادی که می‌خواهند بینی گوشتی خود را عمل کنند وجود دارد این است که عمل بینی گوشتی قابل برگشت است و بعد از عمل جراحی، بینی گوشتی تغییر شکل می‌دهد یا اینکه این عمل بسیار سخت است. در گذشته شاید به دلیل سنتی بودن این عمل و عدم استفاده از تکنیک های درست، امکان تغییر شکل بینی بعد از عمل وجود داشت که دلیلش جراحی به روش کاهش بافت بینی گوشتی بود که در این روش برای جراحی این نوع بینی ها از بافت بینی کاسته می شد که پس از عمل شاهد افتادگی نوک بینی ، به دلیل کاهش حجم زیاد غضروف و بافت بینی و بازگشت پذیری بینی بودیم. اما امروزه با متد های جدیدی که در انجام این عمل پیاده می‌شود پزشکان این اطمینان را به بیماران می‌دهند که بینی پس از عمل جراحی تغییر نخواهد کرد. در این نوع جراحی هدف کوچک کردن نوک بینی و ظرافت دادن به آن است به طوری که به غضروف های آسیب پذیر آن صدمه ای وارد نشود. برای نازک تر کردن و فرم دادن به سر بینی باید چربی زیر بینی برداشته شود که اگر اینکار با دقت انجام نشود میتواند منجر به بد فرمی در ناحیه سر بینی شود. در این روش از عمل جراحی بینی گوشتی تا حد امکان مقدار کمتری غضروف از بینی برداشته میشود و تنها در مواردی که غضروف ، فرم و قوس بینی را نا زیبا کرده باشد به تقلیل غضروف دست میزنند. و گاهی امکان دارد جراح برای تقویت غضروف در این عمل از غضروف گوش کمک بگیرد و به بینی پیوند بزند.

روش جراحی و عمل بینی استخوانی 

جراحی بینی استخوانی به روش باز و روش بسته انجام میشود که در روش باز جراح ، با برش هایی روی تیغه و پره های بینی میتواند با دقت روی جزییات بینی کار کند. اما در روش بسته تیغه بینی، برشی ندارد و برش ها داخل بینی انجام میشود. در جراحی بینی استخوانی هر قدر تعداد استخوان ها و غضروف های محکم بینی بیشتر باشد امکان اینکه بیمار به نتیجه دلخواه خود برسد بیشتر است. یکی از مواردی که در جراحی بینی استخوانی باعث ایجاد مشکل میشود نازک بودن بیش از حد پوست بینی است که نازک بودن بیش از حد بینی میتواند جراح را با مشکلاتی روبه رو کند. همچنین جراحی بینی استخوانی میتواند مشکلاتی مانند : انحراف تیغه بینی ، کجی بینی ، اختلالات تنفسی ، پولیپ بینی و شکستی بینی و غیره را نیز رفع میکند. در مقاله ای که پیش تر آن را در سایت دکتر کرم نژاد منتشر کرده ایم به طور کامل تر به موضوع عمل بینی استخوانی پرداخته ایم.

عوارض و معایب عمل بینی گوشتی و استخوانی

  • کبودی ، ورم و التهاب ناحیه مربوطه
  • انسداد و گرفتگی بینی ناشی از تورم درونی بینی
  • احتمال سوراخ شدن سپتوم یا دیواره بینی
  • عفونت
  • احتمال عدم تقارن بینی نسبت به صورت
  • نیاز به جراحی ترمیم
  • ترشح های بد بوی بینی

 

نکات مهم قبل از عمل جراحی بینی

امادگی لازم برای جراحی بینی یکی از نکات ضروری قبل از انجام عمل جراحی بینی است . نکته مهم قبل از عمل بینی مشاوره با دکتر است و برای اینکه بعد از عمل از فرم بینی خود احساس رضایت داشته باشید و قبل از اینکه به دکترتان بگویید دوست دارید بینی شما چگونه شود با مشورت با دکتر خود به نتیجه ای واحد برسید .

دو هفته قبل از عمل از مصرف هرگونه قرص و دخانیات و نیکوتین بپرهیزید . زیرا مصرف نیکوتین باعث کند شدن روند درمان و ترمیم بینی شما میشود .

هزینه عمل جراحی بینی گوشتی و استخوانی

هزینه ی این عمل بسته به نوع بینی گوشتی یا استخوانی و نوع عملی که نیاز دارد و با توجه به مشکلات و ناهنجاری های بینی توسط متخصص برآورد میشود . اما عمل جراحی بینی گوشتی به دلیل ظرافت هایی که در حین عمل نیاز دارد سخت تر از سایر عمل های جراحی بینی تلقی میشود و هزینه آن به نسبت گوشتی بودن بینی و نوع جراحی محاسبه میشود.

عمل بینی گوشتی یا استخوانی بهتر است؟

برای خیلی از افرادی که در فکر عمل بینی خود هستند ، این سوال مطرح است که عمل بینی برای چه نوع بینی ای مناسب تر بوده و نتیجه دلخواه تری را به ارمغان می آورد؟ امروزه فرق چندانی بین این دو نوع عمل وجود ندارد. چراکه روش های جراحی پیشرفته شده و پزشکان به صورت تخصصی تری به انجام عمل جراحی می پردازند. حتی عمل بینی های غضروفی نیز به راحتی قابل انجام است.

آیا بینی گوشتی بعد از عمل به حالت قبل خود برمی گردد؟

در گذشته شاهد بودیم که برخی از عمل های زیبایی بینی پس از مدتی تغییر حالت می دادند. اما امروزه با تکنیک های پیشرفته ای که برای جراحی بینی در نظر گرفته شده است می توان گفت که هیچ تفاوتی بین عمل بینی گوشتی یا استخوانی وجود ندارد.

در واقع مهمترین موضوع در خصوص جراحی های بینی ضخامت پوست بینی است . هرچه ضخامت پوست بینی شما بیشتر باشد عمل راحتتری خواهید داشت. اگر پوست بینی بیش از حد نازک باشد کار را برای جراحی کمی دشوار می کند.

بینی استخوانی با نوک گوشتی

بسیاری از افراد فکر می کنند که بینی های گوشتی دارای قوز نیستند و اگر بینی کسی قوز داشته باشد حتما استخوانی است . درحالیکه چنین چیزی درست نیست و بسیاری از بینی های گوشتی نیز قوز دارند. ملاک تشخیص نوع بینی ضخامت پوست بینی است. اگر پوست بینی ضخیم باشد و غضروف کمتری داشته باشد، بینی از نوع گوشتی است .

نتیجه عمل جراحی بینی گوشی و استخوانی

آنچه که فرم بینی بیمار را بعد از عمل مشخص می کند سلیقه خود بیمار و نوع بینی اوست. با توجه به نوع بینی پس از جراحی یک بینی طبیعی خواهید داشت.
در عمل بینی طبیعی جراح قوسی ایجاد نکرده یا قوس خیلی خفیفی ایجاد خواهد کرد. زاویه بین لب بالایی و نوک بینی به صورت ۹۰ درجه در می آید که بسیار طبیعی خواهد بود.
در صورتی که سلیقه شخصی بیمار به گونه ای باشد که بینی فانتزی بخواهد جراح بر روی بینی قوسی ایجاد خواهد کرد .همچنین زاویه بین لب بالایی و نوک بینی در حدود ۱۰۵ درجه خواهد بود. نکته قابل توجه این است که بیمار با توجه به نوع بینی خود میتواند درخواست فرم دهی داشته باشد یعنی بینی های گوشتی دارای محدودیتهایی هستند که فرم دهی را محدود می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *